Bratislava, 21. 2. 2025
Messer a Slovnaft posilňujú vodíkovú infraštruktúru – modernizácia plniacej stanice predĺžila dojazd vodíkových autobusov DPB o 40 %
Michal Paľa, generálny riaditeľ Messer Tatragas: „Modernizácia plničky potvrdzuje náš záväzok podporovať rozvoj vodíkovej mobility na Slovensku. Naša krajina sa stále nachádza na začiatku budovania vodíkovej infraštruktúry, a my sme hrdí, že sme v tomto sektore spolu s kolegami zo Slovnaftu lídrom. Už dnes pracujeme na podpore doplnenia vodíkovej flotily DPB, riešeniach ďalšej flotily nákladných áut na západnom, Slovensku ako aj na ambicióznom projekte Rakúska, Maďarska a Slovenska Hydrogen Valley.“
Tomáš Beseda, riaditeľ útvaru New and Sustainble Businesses, SLOVNAFT, a.s. a konateľ spoločnosti Messer Slovnaft, s.r.o.: „V rámci mobility vidíme potenciál vodíka predovšetkým v preprave tovarov, v nákladnej alebo hromadnej doprave. Hoci aktuálne ide o vodík zo zemného plynu, už dnes rozvíjame v Slovnafte projekt na výrobu zeleného vodíka po vzore našej materskej Skupiny MOL.“
Messer Tatragas a Slovnaft spoločne prispievajú k rozvoju udržateľnej mobility v Bratislave. Vodíková plniaca stanica v areáli Slovnaftu, ktorú prevádzkuje Messer Slovnaft s.r.o. (spoločný podnik Messeru Tatragas a Slovnaftu), prešla modernizáciou umožňujúcou plnenie autobusov a nákladných áut, vrátane vodíkových autobusov Dopravného podniku Bratislava (DPB) pod vyšším tlakom, 350 bar. Tento technologický krok predĺžil dojazd vozidiel DPB o 40 % a výrazne prispel k efektívnejšej prevádzke verejnej dopravy v hlavnom meste.
„Vodíková mobilita sa na Slovensku postupne, hoci pomaly, rozvíja a my v Messeri chceme byť aj naďalej na čele tohto procesu. Zvýšenie plniaceho tlaku z 200 na 350 bar umožňuje lepšie využitie vodíkových zásobníkov vo vozidlách. Veríme, že tento krok prispeje k ešte rýchlejšiemu rozširovaniu vodíkových technológií v doprave,“ uviedol Michal Paľa, generálny riaditeľ spoločnosti Messer Tatragas.
Pre spoločnosť Slovnaft, najväčšieho domáceho producenta vodíka, je spolupráca s Messer Tatragas pre rozvoj slovenskej vodíkovej infraštruktúry rozhodujúca. Slovnaft poskytuje pre plniacu stanicu priestor a zároveň je dodávateľom vodíka. Ten sa v Slovnafte vyrába primárne pre vlastnú spotrebu rafinérie. Spoločný podnik Messeru a Slovnaftu – Slovnaft Messer, s.r.o zabezpečuje dodávku vodíka a jeho dočisťovanie, a zároveň operatívne riadi vodíkovú plničku vo Vlčom hrdle.
„Vysokokvalitný vodík z produkcie Slovnaftu sa osvedčil ako palivo nielen na Slovensku, ale aj v Rakúsku. V rámci mobility vidíme potenciál vodíka predovšetkým v preprave tovarov, v nákladnej alebo hromadnej doprave. Hoci aktuálne ide o vodík zo zemného plynu, už dnes rozvíjame v Slovnafte projekt na výrobu zeleného vodíka po vzore našej materskej Skupiny Mol," uviedol Tomáš Beseda, riaditeľ útvaru New and Sustainable Businesses Slovnaft, a.s. a konateľ Messer Slovnaft, s.r.o. Skupina MOL, do ktorej Slovnaft patrí, už vlani uviedla do prevádzky závod na výrobu zeleného vodíka v rafinérii Duna v Maďarsku. Zariadenie s kapacitou 10 megawattov využíva na elektrolýzu vody elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov.
Vodík vyrábaný v Slovnafte momentálne vzniká procesom parného reformingu zemného plynu, čo je dnes najefektívnejší spôsob jeho produkcie pre priemyselné a dopravné využitie. Následne Messer Slovnaft vodík upravuje na potrebnú kvalitu pre tankovanie vozidiel.
Plniaca stanica, otvorená v bratislavskom Vlčom Hrdle v roku 2022, je najvýkonnejším zariadením svojho druhu na Slovensku. Jej modernizácia predĺžením dojazdu znižuje potrebu častého tankovania, čo optimalizuje prevádzku a zvyšuje celkovú efektivitu vodíkových autobusov a nákladných áut.
Vodíkové dopravné prostriedky majú množstvo výhod, medzi ktoré patrí nulová produkcia emisií, tichý chod, rýchle tankovanie a dlhší dojazd v porovnaní s batériovými elektrickými vozidlami. Vodík je zároveň možné v budúcnosti vyrábať z obnoviteľných zdrojov, čo z neho robí perspektívne riešenie pre dekarbonizáciu dopravy.
Messer Tatragas má už dnes pripravený koncept One Stop Shop, v rámci ktorého ponúkne klientom celý reťazec – od dodávky autobusov, cez vodíkovú infraštruktúru (výroba, plnenie a záložné dodávky vodíka) až po prevádzku zariadení a servis vozidiel. Koncový užívateľ tak bude mať nulové kapitálové náklady a platiť bude len za odjazdený kilometer.
„Slovensko sa stále nachádza na začiatku budovania vodíkovej infraštruktúry a my sme hrdí, že sme v tomto sektore spolu s priateľmi o Slovnaftu lídrom. Už dnes pracujeme na podpore doplnenia vodíkovej flotily DPB a riešeniach ďalšej flotily nákladných áut na západnom Slovensku ako aj na ambicióznom medzinárodnom projekte Rakúska, Maďarská a Slovenska Hydrogen Valley,“ uzavrel Michal Paľa, generálny riaditeľ spoločnosti Messer Tatragas.
Plnička zostáva prístupná pre motoristov po predchádzajúcej registrácii na callcentrum.sk@messergroup.com alebo na tel. čísle 0850 111 221 každý pracovný deň od 6:00 do 15:00.
Kontakt pre médiá:
Ľudovít Tóth
event2all
0907 982 221, toth@event2all.sk
MESSER Tatragas je členom skupiny Messer, ktorá patrí k vedúcim svetovým výrobcom priemyselných plynov. Messer je najväčším rodinne vlastneným špecialistom na technické plyny. Tie sa využívajú v priemysle, pri ochrane životného prostredia, v medicíne, potravinárstve a nápojovom priemysle, pri zváraní a rezaní kovov, 3D printe, v stavebníctve a vo vedeckom výskume. Pod značkou Messer – Gases for Life spoločnosť predáva technické plyny v Európe, Ázii a Amerike. Približne 11200 zamestnancov spolupracuje v rodinnej firme, zameranej na diverzitu a vzájomný rešpekt. Tak ako voda a elektrická energia, aj technické plyny sú kľúčovým prvkom pri mnohých priemyselných procesoch a ich dekarbonizácii – Messer na príklad ponúka najširšie portfólio na trhu pri využití zeleného vodíka a vyvíja a optimalizuje aplikácie technických plynov vo svojich kompetenčných centrách. Ako farmaceutická spoločnosť, Messer dodáva medicínske a farmaceutické plyny a riešenia na kľúč. Messer je osvedčeným dodávateľom kľúčových medicinálnych plynov, napríklad počas pandemických situácií. Messer bol založený v roku 1898, sídlo spoločnosti je v Bad Soden, neďaleko Frankfurtu nad Mohanom v SRN.V roku 2021 Messer vygeneroval očakávaný konsolidovaný obrat vo výške 3,5 miliardy eur. www.messergroup.com https://applications.messergroup.com www.gasesforlife.de, www.messer.sk/vodik-pohon-buducnosti
Vodík je spolu s héliom a malým množstvom lítia jedným z len troch prvkov vo vesmíre, ktoré vznikli už počas big-bangu. Stal sa tak základom všetkej hmoty vo vesmíre. Vodík je základným hviezdnym palivom. Jadrová fúzia, pri ktorej sa vodík v jadre hviezd mení na hélium a neskôr na ďalšie prvky vytvára žiarenie, ktoré svojím tlakom smerom von bráni gravitačnému kolapsu hviezd. Čím väčšia hviezda, tým viac vodíka musí spáliť, aby si udržala túto rovnováhu. Vodík je najjednoduchším a najmenším atómom vo vesmíre. V najrozšírenejšej forme má len jeden protón a jeden elektrón. Vodík je taký ľahký, že sa v atmosfére Zeme prakticky nenachádza. No vzhľadom na množstvo vody máme na planéte veľké zásoby vodíka chemicky viazaného s kyslíkom vo vode. Vodík je jedným z mála plynov, ktorý sa pri bežných teplotách pri kompresii ochladzuje a pri expanzii zahrieva. Vytvára to najmä dodatočné problémy pri jeho používaní, keďže ide o vysoko horľavý plyn. Vodík sa síce na Zemi prirodzene nevyskytuje, ale existuje mnoho rôznych spôsobov, ako ho vyrobiť. Verejnosti najznámejší postup je elektrolýza vody. Pri nej sa molekula vody – zložená z dvoch atómov vodíka a jedného atómu kyslíka – pôsobením elektrickej energie rozkladá na kyslík a vodík. Aj keď je elektrolýza najpopulárnejší spôsob výroby, ktorý navyše neprodukuje žiadne ďalšie emisie, nie je to hlavný zdroj vodíka. Najväčšie zdroje vodíka vyrábajú vodík zo zemného plynu procesom, ktorému sa hovorí parný reforming. Pri vysokých teplotách sa v reaktore s katalyzátorom zmieša zemný plyn a vodná para. Výsledným produktom je vodík, ale aj nezanedbateľné množstvo oxidu uhličitého, ktorý je skleníkový plyn. Preto sa v snahe riešiť zmeny klímy a znižovať emisie CO₂ pripravujú projekty pre zmenu výroby vodíka v priemyselnej mierke z parného reformingu na elektrolýzu. Kto a z čoho zaplatí vyššiu výrobnú cenu ešte nie je jasné. Najväčšiu spotrebu vodíka majú rafinérie, v ktorých sa používa na znižovanie obsahu síry v motorových palivách. Vodík sa tiež používa v hydrogenačných procesoch v organickej syntéze. Ďalšími veľkými spotrebiteľmi sú výrobcovia priemyselných hnojív, ktorí ho používajú na výrobu amoniaku. Ten slúži ako surovina na výrobu dusíkatých hnojív. Okrem týchto veľkých spotrebičov sa vodík používa napríklad pri tepelnom spracovaní kovov. Tam, kde je potrebné zahrievať kovy na vysoké teploty a súčasne treba zabrániť prístupu vzduchu sa používa ochranná atmosféra dusíka s prímesou vodíka. Ten by v prípade, že sa do pece dostane vzdušný kyslík, zreagoval na malé množstvo vodnej pary, ktorá kovovým súčiastkam neuškodí. Stále častejšie sa vodík spomína ako nosič energie. Práve v súvislosti so znižovaním emisií CO₂ sa uvažuje, že by sa ako palivo pre autá, autobusy, kamióny, ale aj vlaky a lode mohol používať vodík. Ten by v palivových článkoch vyrábal elektrinu, ktorá by poháňala vozidlá. Emisie z tohto procesu by boli len teplo a vodná para. Problém je, že vodík má veľmi nízky obsah energie na jednotku hmoty. V porovnaní napríklad so zemným plynom je to len tretina. Takže aby malo vozidlo rovnaký dojazd ako s benzínom či naftou, malo by sa v ňom uložiť väčšie množstvo vodíka. Preto sa musí vodík skladovať pod veľmi vysokým tlakom: až 800-násobkom atmosférického tlaku. Okrem dopravy sa s vodíkom počíta aj pri skladovaní energie. Predpoklad znie, že prebytok elektrickej energie v sieťach počas nízkej spotreby by sa azda mohol využiť na výrobu vodíka elektrolýzou, a potom, v čase špičiek, by sa z neho opäť mohla vyrábať elektrina. Pripravené podľa textu Juraja Petroviča z Messer Taragas uverejneného na www.tyzden.sk/veda/75676/juraj-petrovic-vodik)
Skupina SLOVNAFT je integrovanou rafinérsko-petrochemickou skupinou. Kľúčovou spoločnosťou skupiny je SLOVNAFT, a.s., ktorá sa zaoberá najmä spracovaním ropy v jednej z najkomplexnejších európskych rafinérií a veľkoobchodným a maloobchodným predajom pohonných hmôt. Slovnaft prevádzkuje najväčšiu sieť čerpacích staníc na Slovensku. Spoločnosť patrí k lídrom v oblasti CSR a firemnej filantropie, významne podporuje šport, kultúru, vzdelávanie, mládež a revitalizáciu životného prostredia. Magazín Forbes zaradil značku Slovnaft medzi najhodnotnejšie slovenské značky. Skupina SLOVNAFT je členom medzinárodnej Skupiny MOL, ktorej dlhodobá Stratégia Shape Tomorrow smeruje k uhlíkovej neutralite do roku 2050. Cieľom Skupiny je sústrediť sa na obnoviteľné palivá, podporu rôznych foriem mobility, zelené investície a vytváranie hodnoty z odpadu.